Kühlluftklappe (Air Damper)

deutsch

Trotz der hohen Wirkungsgrade von Motor und Regler muss für einen Luftstrom um den Motor gesorgt werden. Dies geschieht über die eigens entworfene und gebaute Kühlluftklappe unten am Rumpf hinter dem Motor. Bei ausgefahrenem Propeller tritt die Luft an der Propellernabe ein, umströmt Regler und Motor und tritt durch die Kühlluftklappe wieder aus. Die Steuerung erfolgt durch die Flight Control Unit (FCU). Die Kühlluftklappe mit Mimik und Antrieb wird von der Akaflieg Berlin entwickelt.

english

Eventhough the motor and the regulator are working very efficiently, an airstream past the regulator and motor has to be provided. For that purpose, an air damper was developed, which is located on the bottom part of the fuselage behind the motor. The air flows through the opened nose along the hub of the propeller, the regulator and motor and leaves through the air damper. It is controlled by the Flight Control Unit (FCU). The system is a house development by the Akaflieg Berlin.

See a test of the air damper kinematics in the following video: